5.Preview dan save!

Sunday 23 December 2012

Hajat 2013

Orang sibuk berazam untuk tahun baru. 
Saya pun nak buat azam . Azam ni kan macam sesuatu yang kita nak , nak buat atau inginkan berlaku. 

Tapi kalau hajat? 
Bagi saya hajat ni lebih kepada impian. Keinginan. Nak. Eh sama lebih kurang eh? Takpelah, asalkan bagi saya hajat tu lembut sikit bunyinya. Kalau tak dapat tunaikan, takpe lagi kot. Sebab cuma berhajat. Kalau azam, macam sesuatu yang mesti kita usahakan sampai dapat. Kalau tak dapat, alamat frust menonggeng. 
(entah apa-apa la pemikiran kau lin.. ade ke orang lain kesah?)

Saya berhajat nak beli kereta baru tahun 2013. 
Kereta yang lama sayang pulak nak jual sebab dah habis bayar. Boleh buat ulang alik En Abang pergi kerja, kereta pergi pasar bak kata orang. City lama tu memang dah banyak jasanya pada kami berdua. Tak banyak ragam dan sangat jimat minyak. Cuma biasalah, kereta lama nak kena servis selalu. Dan ada alat ganti yang perlu ditukar. Lain pada tu, memang tak ada masalah meragam tak tentu pasal.

Syukur alhamdulillah.
Setelah sekian lama kami guna kereta tu(sejak kawin) , sebenarnya sebelum ni belum ada niat terdesak untuk tambah kereta lagi. Walaupun banyak kena perli dan hint-hint dari orang kiri kanan, saya buat pekak je. Buat apa nak beli sesuatu sebab tertekan dengan mulut orang kelilling. .. kan?


Berbalik kepada hajat 2013 saya, sebenarnya pada mulanya saya berhajat nak beli Toyota.
 Kengkonon nak geng dengan Babak (pak aji Wish ) .Mula-mula saya ingat cuma nak beli Vios. Sebelum pergi Aussie hari tu saya sempat pergi roadshow Toyota kat Segamat. Bila tengok-tengok Vios tu, saya rasa kecewa sangat. Sebab bagi saya , Vios tu takde different  new features ke apa  berbanding City lama saya. Beratnya hati nak beli kereta yang sama sebijik feelnya dengan kereta lama. Sedih. Masa tu tak terfikir pasal Altis ke apa.

Kemudian salesman Toyota tu saje jek saya dengan Prius C. 
Siap bawak saya test drive lagi. Whoaaa kagum kagum dengan Prius C. Maklumlah kereta hybrid. Kena ayat kaw-kaw dengan salesman, terus hati saya berkenan dengan Prius C. Inilah kereta yang saya nak. Nak buka pintu guna sensor je. Nak start, push button je. Jimat minyak kalau travel jauh, bak kata dia -" Jangan terkejut Puan, Segamat - KL RM10 je minyak!." Gila ko tak berkenan? 

Sebelum pergi Aussie saya siap kempen-kempen dengan Babak dan Mama. Dorang macam ok je. Kat Aussie saya cerita dengan Noin (Adik). Berangan-angan bila nampak Prius kat jalan raya kat sana walaupun banyak yang jadi teksi.Tapi saya tak kisah. Teksi ke, apa saya tahu, balik Malaysia saya nak uruskan beli Prius C! Hahahaha...

Bila balik Malaysia, hari-hari saya tengok review pasal Prius C. 
Bukannya tak bagus, tapi saya baru perasan.  Bukan ke Prius C tu compact car? Aduh.. punyalah excited hybrid car , tak perasan dia adalah compact. Ok..kat sini dah spoil.  Kalau 10 tahun dulu , tentu saya tak kisah. Tapi dengan umur saya sekarang, saya taknak compact car. Kerja penat-penat, bertahun-tahun.. Pangkat pun ada naik sikit..(puuuiii..!) at least kereta sedan (puuuiii..!). Oh lupa, kalau sedan boleh beli  Prius. Prius sedan. Prius C compact. Cuma... bila tengok harga.. Prius lebih RM100K...... hmmmm..

Kat sini saya dah mula tamak. 
Hahaha... Saya mula dapat teori... kalau saya nak beli Prius, harga lebih RM100 K, baik saya beli SUV. Kah kahkahhh... (tak tau kenapa saya ketawa...oh mungkin sebab nafsu materialistik ni)
Huhuhu... yup sebenarnya bila puas fikir, SUV adalah pilihan paling tepat untuk keperluan saya di Gemas ni.  Dengan memikirkan kriteria-kriteria :

1. Our new main car
(fikir untuk jangka masa panjang...maybe 8-10 tahun ? Tunggu naik pangkat lagi sekali boleh tukar lain gamaknye..)
2. Lasak dengan jalan kampung mostly masa travel jauh eg balik kampung
(ke balikbandar? hehehe)
3. Lebih besar...new features..... i like...
4. Minyak tak membebankan sangat (compare dengan SUV sekelasnya)- yelah, saya bawak pergi balik kerja  daily

Jadi, inilah hajat saya 2013:
I
I
I
V
 

HYUNDAI TUCSON 2.0 ELEGANCE
source: gugel

Memang banyak lagi pilihan SUV yang lain, tapi bila ukur bajet , 
inilah pilihan yang paling terbaik dan termampu.
Takde Toyota , takde Honda. Tunggu Proton keluar SUV tak tau bila kan.
Itupun perlu banyak perkara untuk berkorban.
Azam 2013 ( haa... ni baru azam..) saya akan mengemaskinikan personal akaun. 
(Kau nak pakai SUV sangat kan Linn? Lepas ni cut on shopping , amacam .. sanggup ke?
Errkk.. i trryyyy..)

 Insyaallah... bagi 3-4 bulan lagi, bila dah selesai urusan-urusan wajib, manalah tahu hajat ni boleh disempurnakan. Khenn?? We'll see.. Aminnn...

Kalau budget planning berjaya dan hati i tak berubah lagilah.... hehehehe.... >.<


  ~~~putihliLiNN~~;~{{@

2 comments:

kikin said...

banyak sgt google le ko ni..ambik je honda ex5 babak..hahahha

putihliLiNN said...

tanak.. kalau hujan kena pegang payung.. ;P